1 + 1 + 3 = QUADRO

Wieża QUADRO z dużym dachem

„Papu_” widnieje na kartce, którą mała Mia trzyma w dłoni. „_ga!”, wykrzykuje dziewczynka i biegnie w kierunku konstrukcji QUADRO, aby uzupełnić wyraz. Znajduje brakujące litery na samej górze wieży wspinaczkowej, na którą najpierw musi się wspiąć, żeby zdobyć końcówkę wyrazu. Udało się! Mia jeszcze szybciej biegnie z powrotem i dokłada swoje znalezisko z brakującymi literami. Po wykonaniu zadania uśmiecha się od ucha do ucha.

Jesteśmy na lekcji niemieckiego w szkole podstawowej w niemieckim kraju związkowym Hesja. To całkiem zwyczajna szkoła – z tą różnicą, że ruch odgrywa tutaj ważną rolę. Oprócz dwóch godzin wychowania fizycznego w tygodniu w planie przewidziana jest też dodatkowa godzina zajęć ruchowych, którą nauczyciele mogą zorganizować w sposób indywidualny i zgodnie z potrzebami.

„Dzieci uczęszczające do pierwszej i drugiej klasy nie są w stanie wysiedzieć sześciu godzin w miejscu. Zwłaszcza że wcześniej – w przedszkolu – praktycznie cały czas mogły się swobodnie bawić”, wyjaśnia Sarah, nauczycielka z heskiej szkoły. Sarah uważa, że lekcje powinny być bardziej ukierunkowane na ruch i aktywność uczniów: „W dzisiejszych czasach dzieci i tak za mało się ruszają”. (zob. również artykuł poświęcony temu problemowi „Couchpotatos – dlaczego dzieci bardziej cierpią z powodu braku ruchu niż dorośli.”) Dlatego Sarah wzbogaca swoje zajęcia motywującymi ćwiczeniami – aby uczniowie czerpali radość z nauki. Po prostu chce zrobić dla dzieci coś dobrego.

Na jej lekcjach odbywają się również tak zwane spacery czytelnicze i matematyczne. Spacer czytelniczy przypomina podchody: dzieci odczytują na głos instrukcje i potem je wykonują. Inną ciekawą formą nauki jest „biegowe dyktando”: uczniowie muszą zapamiętać litery, słowa i zdania rozmieszczone w całej sali i zapisać je po powrocie do ławek.

Sarah już nawet nie pamięta, od kiedy zna moduły QUADRO. Kiedy zastanawiała się, co jeszcze można wyczarować w sali lekcyjnej, wpadła na pomysł, żeby skontaktować się z nami. „Moduły QUADRO są fantastyczne. Mogę używać ich w sposób niezwykle elastyczny, a także dostosowywać je do aktualnych projektów”, dodaje Sarah. Przedstawiamy kilka z licznych pomysłów nauczycielki:

Opowiadanie w ruchu

Podczas lekcji ćwiczenia wymowy w ruchu na konstrukcji wspinaczkowej QUADRO zostało umieszczonych sporo kart z obrazkami. Dzieci musiały wspiąć się na konstrukcję i wybrać po dwie karty, które im się spodobały. Następnie musiały wymyślić do tych kart krótką historię i opowiedzieć ją innym uczniom w ramach ćwiczenia wymowy.

Wspinaczka po literki

To ćwiczenie polegało na wspięciu się na piramidę wspinaczkową i przyniesieniu brakujących liter lub zapisów dźwięków (tak samo jak opisano powyżej).

Matematyka z QUADRO

Ponieważ Sarah uczy nie tylko wychowania fizycznego i niemieckiego, lecz także matematyki, oczywiste było to, że zastosuje QUADRO również na lekcjach matematyki. Tym razem lekcja była poświęcona prostym figurom geometrycznym: Sarah przygotowała instrukcje „krok po kroku”, na których podstawie dzieci budowały prostokąty, kwadraty i prostopadłościany. Następnie miały się zastanowić nad tym, co rzuca im się w oczy w zbudowanych konstrukcjach. Czyli na przykład, że kwadrat ma wszystkie boki równe. Natomiast trójkąt już nie. Dzieci miały okazję poznać te fakty w sposób bezpośredni, ponieważ rury QUADRO mają różne długości i kolory.

Było to szczególnie pomocne w nauce brył geometrycznych – dzieciom trudno jest wyobrazić sobie różne struktury bez wzoru. Kiedy budowały obiekty w dużym formacie, mogły na własne oczy zobaczyć powierzchnie boczne, kąty i krawędzie, a także dotknąć ich własnymi rękami, dzięki czemu uzyskiwały dużo lepsze wyobrażenie o tych bryłach.

Ucząc się w taki sposób, wszystko zapamiętuje się łatwiej niż podczas nauki z podręcznika. Wiadomo też, że zapisywanie i przepisywanie przynosi lepsze efekty niż samo patrzenie, słuchanie lub czytanie. A jeśli do tego dziecko samo konstruuje i na koniec może powiedzieć: „udało mi się zbudować kostkę” – kiedy dotyka zbudowaną kostkę i może obejrzeć ją ze wszystkich stron, materiał jest przyswajany dużo lepiej.

Budowanie pojazdów

W ramach tego projektu dzieci musiały same dowiedzieć się, co jest potrzebne do zbudowania pojazdu, który faktycznie będzie jeździł. Na pewno można to gdzieś przeczytać. Jednak naprawdę dużo lepiej jest dowiedzieć się tego samemu, korzystając z konstrukcji QUADRO. Uczniowie trzeciej klasy, którzy brali udział w tym projekcie, stwierdzili, że pojazd musi mieć koła i co najmniej jedną oś. Oprócz tego koła muszą się obracać – inaczej pojazd będzie stał w miejscu.

Po licznych próbach pojazdy były gotowe. I nadawały się do jazdy, mimo że nie miały silników. Mali konstruktorzy byli naprawdę dumni – ale nie tylko oni. „To był mój ulubiony projekt”, zdradziła nam Sarah. Nauczycielka z wyprzedzeniem zamówiła dodatkowo dwa zestawy Mobil 4 marki QUADRO, żeby dzieci mogły wypróbować dosłownie wszystko, co sobie wymyślą.

W tej szkole podstawowej nie wszystkie lekcje odbywają się w ruchu, ale ogólnie rzecz biorąc, ruch jest mocno promowany. Wszyscy czerpią z tego korzyści: dzieci, ponieważ nauka w taki sposób sprawia dużo więcej radości. Uczniowie są wdzięczni, że jest ktoś, kto o nich myśli i organizuje ciekawe projekty. Z kolei czasochłonne przygotowania nauczycieli wynagradzają błyszczące z zachwytu oczy dziesiątek uczniów, którzy mają dużo, naprawdę dużo pytań.

Życzymy Sarah i jej uczniom wielu kreatywnych pomysłów, które będą mogli wspólnie realizować!

 

Chcesz poznać więcej takich inspirujących historii? Tutaj znajdziesz najróżniejsze historie z udziałem QUADRO.

Zostaw komentarz

Pamiętaj, że komentarze muszą zostać zatwierdzone przed ich opublikowaniem